Pan Donald Tusk
Prezes Rady Ministrów
Szanowny Panie Premierze,
Wczoraj, w jednej z telewizji informacyjnych ukazała się Pana wypowiedź, że: „…szukamy sposobu udzielenia pomocy wykonawcom, by A-2 była przejezdna na Euro 2012”. Podobne stwierdzenie padło podczas wczorajszego rannego wywiadu w jednej z telewizji wypowiedziane przez ministra Sławomira Nowaka. W wywiadzie tym stwierdził, iż ministerstwo przewiduje udzielenie pomocy firmom pracującym przy realizacji A-2 między innymi poprzez uprzywilejowanie przewozu kruszywa obsługiwanego przez PKP Cargo. Stwierdzenia te padły przy pytaniach dotyczących kondycji firm budujących A-2, szczególnie w kontekście problemów wykonawczo-finansowych firmy DSS.
Publiczne wypowiedzi Pana Premiera oraz jego ministra budzą co najmniej zdziwienie a w wielu przypadkach oburzenie, wiedząc, że wszelaka pomoc państwowa udzielana firmie podczas realizacji kontraktu jest prawnie zabroniona. W związku z powyższym Izba nie widzi możliwości by istniała jakaś forma pomocy, która byłaby zgodna z obowiązującym prawem. Ewentualna pomoc w traktowaniu jako przewozów priorytetowych transportu kruszywa, omijając wszelkie zasady przy zamawianiu i dostarczaniu wagonów kolejowych przez PKP Cargo na rzecz DSS przypomina sytuację podczas budowy stacji kolejowej Włoszczowa, gdzie wszystkie transporty kruszywa traktowane były jako „specjalna dostawa rządowa”. Izba nie musi w tym przypadku przypominać, jaka była ocena opinii publicznej, partii opozycyjnych w tym PO, a w szczególności firm produkujących kruszywa nie objętych takimi priorytetami. Członkowie Izby zajmujący się produkcją kruszyw i dostarczaniem ich do firm drogowych, zadają sobie pytanie co musi zdarzyć się w firmie by móc liczyć na pomoc rządu w zakresie dostaw kruszywa. Odpowiedź może być jedna: zagrożenie upadłością firmy podczas realizacji ważnej inwestycji drogowej.
W związku z taką informacją ogłoszoną publicznie Izba informuje Pana Premiera, że od faktycznego rozpoczęcia transportu kruszyw i realizacji zamówień przez PKP Cargo sytuacja ta będzie przez Izbę monitorowana, nagłaśniana publicznie a w drastycznych przypadkach powiadamiane będą właściwe organy kontrolne.