Zdecydowana większość firm wykonawczych w Polsce nie jest przygotowana do wykonywania nawierzchni w technologii betonowej (firmy posiadają głównie wytwórnie mas bitumicznych i sprzęt do ich układania i nie mają doświadczenia w technologiach betonowych). Decyzja o budowie dróg w nawierzchni betonowej to dla zdecydowanej większości firm bardzo zła wiadomość, pierwszą perspektywę finansową wiele z nich zakończyło stratami, było dużo upadłości, natomiast w drugiej perspektywie nawet nie będą mogły wystartować do przetargów z powodu braku doświadczenia, sprzętu i wyposażenia. Na naszym rynku jest kilka dużych firm, często z obcym kapitałem, które wykonywały w Polsce pojedyncze kontrakty w technologii betonowej, one więc i ewentualnie firmy, które będą mogły przedstawić referencje firm matek z zagranicy w tych przetargach wystartują. Natomiast firmy średnie i małe nawet nie będą mogły być podwykonawcami na tych kontraktach.
Powyższa decyzja postawi także w trudnej sytuacji firmy pracujące na rzecz branży drogowej, w tym dostawców kruszyw, rafinerie - producentów asfaltów, maszyn, urządzeń i wielu innych.
Z informacji, które Izba posiada w Polsce nie były robione na szeroką skalę badania nad nawierzchniami betonowymi i argumentacja GDDKiA o ewentualnych oszczędnościach absolutnie Izby nie przekonuje. W opinii naszej organizacji w Polsce mamy zbyt mało doświadczeń z nawierzchniami betonowymi, aby aż na taką skalę w tej technologii budować drogi.
Należy podkreślić, iż stosowana na zdecydowanej większości dróg technologia asfaltowa rozwija się, pojawiają się nowe typy nawierzchni, których trwałość jest zbliżona do trwałości nawierzchni betonowych.
Uważamy, że decyzja GDDKiA jest zbyt pochopna; wpłynie nie tylko na ograniczenie konkurencji na rynku robót drogowych, ale również nie uwzględnia realiów rynku wykonawczego i jest szkodliwa dla polskich przedsiębiorców, a w konsekwencji dla polskiej gospodarki.
Nie bez znaczenia jest również fakt, iż konsekwencją decyzji GDDKiA będą opóźnienia zarówno w już ogłoszonych jak i przygotowanych przetargach, nie mówiąc o dodatkowych kosztach tych czynności.
Ponadto pragniemy nadmienić, że argumenty GDDKiA dotyczące wyższej trwałości nawierzchni betonowej, niższych kosztów eksploatacji i utrzymania (szczególnie zimowego) są dyskusyjne chociażby w kontekście ostatnich złych doświadczeń z tymi nawierzchniami naszych zachodnich sąsiadów (Niemcy).
W dniu 21 października b.r. Izba wysłała oficjalne pismo do Pana Posła Stanisława Żmijana Przewodniczącego Sejmowej Komisji Infrastruktury z prośbą o zainteresowanie się tym problemem i zwołanie posiedzenia Sejmowej Komisji Infrastruktury poświęconego temu tematowi z udziałem wszystkich zainteresowanych stron.
W dniu 24 października b.r. Izba wysłała również pismo do Pani Marii Wasiak Ministra Infrastruktury i Rozwoju z prośbą o osobiste zainteresowanie się tym, jakże istotnym dla naszej branży problemem.
Również w dniu 24 października b.r. Izba wysłała pismo do Pani Ewy Tomali-Boruckiej Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z prośbą o udzielenie odpowiedzi co leżało u podstaw przedmiotowej decyzji, w szczególności jakie badania, analizy, wskaźniki i obliczenia kosztów przemawiały na korzyść nawierzchni betonowych.
Barbara Dzieciuchowicz
p.o. Prezes Zarządu