Lipiec 2025



Raport o firmach drogowych



Muratorplus


BELLATOR









 

Archiwum 2012
   Pismo OIGD 27/2012 do Premiera RP Donalda Tuska
napisał:   20-02-2012 09:09   odsłon: 1595

 

Pan Donald Tusk
Prezes Rady Ministrów
 
Szanowny Panie Premierze,
Wczoraj, w jednej z telewizji informacyjnych ukazała się Pana wypowiedź, że: „…szukamy sposobu udzielenia pomocy wykonawcom, by A-2 była przejezdna na Euro 2012”. Podobne stwierdzenie padło podczas wczorajszego rannego wywiadu w jednej z telewizji wypowiedziane przez ministra Sławomira Nowaka. W wywiadzie tym stwierdził, iż ministerstwo przewiduje udzielenie pomocy firmom pracującym przy realizacji A-2 między innymi poprzez uprzywilejowanie przewozu kruszywa obsługiwanego przez PKP Cargo. Stwierdzenia te padły przy pytaniach dotyczących kondycji firm budujących A-2, szczególnie w kontekście problemów wykonawczo-finansowych firmy DSS.
Publiczne wypowiedzi Pana Premiera oraz jego ministra budzą co najmniej zdziwienie a w wielu przypadkach oburzenie, wiedząc, że wszelaka pomoc państwowa udzielana firmie podczas realizacji kontraktu jest prawnie zabroniona. W związku z powyższym Izba nie widzi możliwości by istniała jakaś forma pomocy, która byłaby zgodna z obowiązującym prawem. Ewentualna pomoc w traktowaniu jako przewozów priorytetowych transportu kruszywa, omijając wszelkie zasady przy zamawianiu i dostarczaniu wagonów kolejowych przez PKP Cargo na rzecz DSS przypomina sytuację podczas budowy stacji kolejowej Włoszczowa, gdzie wszystkie transporty kruszywa traktowane były jako „specjalna dostawa rządowa”. Izba nie musi w tym przypadku przypominać, jaka była ocena opinii publicznej, partii opozycyjnych w tym PO, a w szczególności firm produkujących kruszywa nie objętych takimi priorytetami. Członkowie Izby zajmujący się produkcją kruszyw i dostarczaniem ich do firm drogowych, zadają sobie pytanie co musi zdarzyć się w firmie by móc liczyć na pomoc rządu w zakresie dostaw kruszywa. Odpowiedź może być jedna: zagrożenie upadłością firmy podczas realizacji ważnej inwestycji drogowej.
W związku z taką informacją ogłoszoną publicznie Izba informuje Pana Premiera, że od faktycznego rozpoczęcia transportu kruszyw i realizacji zamówień przez PKP Cargo sytuacja ta będzie przez Izbę monitorowana, nagłaśniana publicznie a w drastycznych przypadkach powiadamiane będą właściwe organy kontrolne.
Izba również informuje, że wprowadzenie takiego uprzywilejowania dla wybranych firm będzie zakłócać proces wykonawczy na innych budowach, łącznie z ponoszeniem strat przez inne firmy kruszywowe oraz realizujące roboty budowlane na innych odcinkach dróg.
Zgodnie z zasadą obowiązującą w Izbie nasza organizacja oprócz wskazywania nieprawidłowości w działaniach decydentów przedstawia i proponuje przede wszystkim rozwiązania, których zastosowanie w znaczny sposób poprawiłoby stan drogownictwa w Polsce. Wystarczy powrócić do pisma Izby skierowanego na ręce Pana Premiera w dniu 28 sierpnia 2008 roku. Gdyby choć część proponowanych zmian została wdrożona, można byłoby mówić o osiągniętym sukcesie w drogownictwie.
Dzisiaj występują kolejne problemy, których rozwiązanie nie leży w gestii żadnej organizacji samorządu gospodarczego. Mowa tu o dalszej nowelizacji prawa zamówień publicznych, które w ostateczny sposób uniemożliwiłoby występowanie w procesie przetargowym firm niewiarygodnych. Członkowie Izby oczekują również od rządu szybkiej reakcji i wprowadzenia przepisów umożliwiających waloryzację cen na kontraktach w przypadkach, gdy ceny materiałów rosną w nieprzewidywalny sposób. Przykładem takim mogą być ceny asfaltu stosowane przez spółki naftowe, których głównym akcjonariuszem jest skarb państwa. Informuję, że w minionym roku ceny asfaltu wzrosły średnio o ok. 42 %, i tak cena jednego z popularniejszych asfaltów z 1581 zł do 2280 zł. Nikt nie mógł przewidzieć tak znacznej podwyżki cen asfaltu, który jest najbardziej cenotwórczym składnikiem w masie mineralno-bitumicznej. Zbierając informację wśród członków Izby w powyższej sprawie, firmy jednoznacznie wypowiedziały się, że gwałtowny wzrost cen asfaltu stanowi główną przyczynę złej kondycji finansowej większości firm drogowych.
Izba może przewidzieć odpowiedź rządu, że nie jest w stanie wpłynąć na ustalanie cen produktów spółek, które są niezależnymi podmiotami gospodarczymi, pomimo, że większość akcji jest w posiadaniu skarbu Państwa, ale musi wziąć pod uwagę informacje o fakcie, że podwyżka cen asfaltu w naszym kraju była ponad 2,5-krotnie większa od podwyżki cen porównywalnego produktu w Niemczech (166 Euro podwyżki w Polsce, 60 Euro w Niemczech). W przypadku otrzymania takiej informacji, tym bardziej konieczne są do wprowadzenia zasady waloryzacji cen bez konieczności rozstrzygania sporów z tego wynikających przez sądy powszechne.
Jest jeszcze wiele spraw, które zdaniem Izby, powinny być co najmniej przedyskutowane na wspólnym spotkaniu strony rządowej i samorządu gospodarczego, gdzie na takie spotkanie Izba już od dłuższego czasu oczekuje. Złą praktyką stało się, że z powodu braku możliwości przedstawiania swoich problemów osobiście Izba zmuszana jest do prowadzenia dialogu w sprawach ważnych dla obydwu stron przez media.

Pragnąc tego uniknąć Izba przedstawiając powyższe sprawy ma nadzieję, że informacja o chęci udzielania pomocy przez Państwo firmom realizującym budowę A-2 jest zwykłym przejęzyczeniem lub wprowadzeniem w błąd przez podległych urzędników bądź doradców Pana Premiera i ministra Nowaka i nie dojdzie do próby udzielania pomocy co byłoby jawnym naruszeniem przepisów i zasad obowiązujących w tym zakresie.


Z poważaniem

 

Wojciech Malusi

Prezes Zarządu

Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa

  Załączniki:

  • Pismo OIGD »

  •    
    << Powrót
    © 2007-2025 OIGD ESC S.A. Aplikacje internetowe