Izba również informuje, że wprowadzenie takiego uprzywilejowania dla wybranych firm będzie zakłócać proces wykonawczy na innych budowach, łącznie z ponoszeniem strat przez inne firmy kruszywowe oraz realizujące roboty budowlane na innych odcinkach dróg.
Zgodnie z zasadą obowiązującą w Izbie nasza organizacja oprócz wskazywania nieprawidłowości w działaniach decydentów przedstawia i proponuje przede wszystkim rozwiązania, których zastosowanie w znaczny sposób poprawiłoby stan drogownictwa w Polsce. Wystarczy powrócić do pisma Izby skierowanego na ręce Pana Premiera w dniu 28 sierpnia 2008 roku. Gdyby choć część proponowanych zmian została wdrożona, można byłoby mówić o osiągniętym sukcesie w drogownictwie.
Dzisiaj występują kolejne problemy, których rozwiązanie nie leży w gestii żadnej organizacji samorządu gospodarczego. Mowa tu o dalszej nowelizacji prawa zamówień publicznych, które w ostateczny sposób uniemożliwiłoby występowanie w procesie przetargowym firm niewiarygodnych. Członkowie Izby oczekują również od rządu szybkiej reakcji i wprowadzenia przepisów umożliwiających waloryzację cen na kontraktach w przypadkach, gdy ceny materiałów rosną w nieprzewidywalny sposób. Przykładem takim mogą być ceny asfaltu stosowane przez spółki naftowe, których głównym akcjonariuszem jest skarb państwa. Informuję, że w minionym roku ceny asfaltu wzrosły średnio o ok. 42 %, i tak cena jednego z popularniejszych asfaltów z 1581 zł do 2280 zł. Nikt nie mógł przewidzieć tak znacznej podwyżki cen asfaltu, który jest najbardziej cenotwórczym składnikiem w masie mineralno-bitumicznej. Zbierając informację wśród członków Izby w powyższej sprawie, firmy jednoznacznie wypowiedziały się, że gwałtowny wzrost cen asfaltu stanowi główną przyczynę złej kondycji finansowej większości firm drogowych.
Izba może przewidzieć odpowiedź rządu, że nie jest w stanie wpłynąć na ustalanie cen produktów spółek, które są niezależnymi podmiotami gospodarczymi, pomimo, że większość akcji jest w posiadaniu skarbu Państwa, ale musi wziąć pod uwagę informacje o fakcie, że podwyżka cen asfaltu w naszym kraju była ponad 2,5-krotnie większa od podwyżki cen porównywalnego produktu w Niemczech (166 Euro podwyżki w Polsce, 60 Euro w Niemczech). W przypadku otrzymania takiej informacji, tym bardziej konieczne są do wprowadzenia zasady waloryzacji cen bez konieczności rozstrzygania sporów z tego wynikających przez sądy powszechne.
Jest jeszcze wiele spraw, które zdaniem Izby, powinny być co najmniej przedyskutowane na wspólnym spotkaniu strony rządowej i samorządu gospodarczego, gdzie na takie spotkanie Izba już od dłuższego czasu oczekuje. Złą praktyką stało się, że z powodu braku możliwości przedstawiania swoich problemów osobiście Izba zmuszana jest do prowadzenia dialogu w sprawach ważnych dla obydwu stron przez media.
Pragnąc tego uniknąć Izba przedstawiając powyższe sprawy ma nadzieję, że informacja o chęci udzielania pomocy przez Państwo firmom realizującym budowę A-2 jest zwykłym przejęzyczeniem lub wprowadzeniem w błąd przez podległych urzędników bądź doradców Pana Premiera i ministra Nowaka i nie dojdzie do próby udzielania pomocy co byłoby jawnym naruszeniem przepisów i zasad obowiązujących w tym zakresie.
Z poważaniem
Wojciech Malusi
Prezes Zarządu
Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa